Rema 1000: Doffen har daua.
I denne reklamen for Rema 1000, som har blitt vist på tv mange ganger og fått prisen for beste reklame, ser vi en unggutt som ser på en gullfisk med triste øyne. Gullfisken ligger helt i ro. Barnet kan vi gjette oss til er ca 8-10 år, og kan godt bli kallet ''et uskyldig barn''. Bildet viser oss gullfisken i bollen med vatn i, og gutten direkte bak han med stirrende og spørrende øyne. Bak gutten ser vi moren på venstre side, og søsteren som roter med noe på høgre side. Alle er kledd i ganske normale kle, for å vise at dette er en normal dag, med den typiske stressende mora som bare vil det beste for guttungen sin. Dette skaper en god og varm familiestemning, som passer bra til temaet reklamen prøver å få til.
Moren går litt stressa ut, for ho lurer på hvorfor sønnen står og stirrer på bollen med gullfisken i, og ser raskt at guten har lagt merke til den ’’ ikke – rørende’’ gullfisken, og slår raskt over til en mer lysere og vennligere stemme for å ikke prøve og være altfor direkte eller sårende. Moren prøver da og gi guttungen allslags andre grunner til at den ikke kan bevege seg, bare for å unngå å sei at fisken er død. Dette er ganske typisk for mødre som prøver og ikke utsette barna sine for noe så alvorlig som døden, og hun begynner å sei at Doffen (fisken) er litt sliten, for å forklare at den ikke rører på seg. Hun sier etterpå at det kanskje er best at Doffen reiser på en liten ferie, eller, rettere sagt en feriekoloni, som alle slitne fisker går på for å finne ut hvordan en tar vare på seg selv. Alt dette sier moren for at hun skal unngå å si ordet død.
Barnet som nettopp har lagt merke til at gullfisken som ikke rører på seg
Men tvisten skjer på slutten, da søsteren spør hva som skjer, fordi hun sikkert har hørt alt snakket mens hun rotet. Guttungen snur seg, og sier ganske direkte: ’’Doffen har daua’’, etterfulgt av en tekst som fader inn i bildet ganske diskré, og sier; Det enkle er ofte det beste. Dette er mottoet deres, for det viser at å velge butikken deres over de andre vil være smart, fordi i deres butikk er det både enkelt og lett å handle gode matvarer. Det viser også at det er ett enkelt valg å velge Rema 1000 framfor de andre butikkjedene.
Det er ikke noe musikk i reklamen, som igjen skaper en realistisk tilværelse. Dette blir forsterket med at det ikke blir tatt i bruk dyre modeller eller vakre mennesker, men heller den typiske, gjennomsnittelige mor. Den gjennomsnittelige mor som vil bare det beste for sønnen, men overkompliserer den allerede vanskelige prosessen, av å si at ett barns kjæledyr er død. Vrien er at barnet skjønte med en gang hva moren hadde sagt, og når han skulle si til søsteren at gullfisken var død, var han meget direkte og brukte få ord. Denne reklamen parodierer rett og slett den normale familien, som gjør at reklamen blir meget familievennlig fordi en kjenner seg igjen.
Moren som snakker til barnet sitt
Jeg synes at filmen var både morsom, og overraskende. Det er ikke noe komplisert reklame som prøver å vise en skjult mening på noen måte, den er bare enkel, og informativ, og bringer budskapet om å holde ting enkelt i hverdagen, og rett og slett velge Rema 1000. På slutten av reklamen er det en stillhet, og moren blir overrasket og pinlig berørt når hun ser at all den forklaringen var til absolutt ingen nytte, og det hadde vært enklere visst hun bare hadde sagt det rett ut.
Konklusjonen er at siden reklamen er så minneverdig, så vinner den på alle punkt. Jeg kan huske når reklamen kom ut for mange år siden, så gikk alle på min skole og sa ’’Doffen har daua’’ så raskt den hadde noe relasjon til det vi gjorde eller sa.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar